lauantai 27. joulukuuta 2014

Tärkeä ymmärtää

Osa kristityistä suhtautuu Raamattuun vähäpätöisesti, eivätkä he vielä ymmärrä Jumalan Sanan merkitystä.  He luulevat, että kirkossa käynti hurskauttaa ja tekee heidät vanhurskaasti, joka ei ole kuitenkin Jumalan mielenmukaista. He eivät sisälly Jumalan Sanaan kaikella ymmärryksellä. Älä lähde mukaan heidän kanssa, koska heidän tie ei vie lähelle Jumalaa.

Jes. 29:13 Niin Herra sanoi: Tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan mutta pitää sydämensä minusta kaukana. Heidän pelkonsa minun edessäni on vain opittujen ihmiskäskyjen noudattamista. RK

Sana on itse Jumala

Joh. 1:1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan luona.

14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me katselimme hänen kirkkauttaan, sellaista kirkkautta kuin ainutsyntyisellä Pojalla on Isältä, ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. RK

Juuri niin Sanana Jeesus tuli lihaksitulleeksi, joka on täynnä armoa ja totuutta. Joku pitää Jumalan Sanan, ei ole näkevä kuolemaa, sanoo Raamattu. Se tarkoittaa, ettei näe hengellistä kuolemaa. Ne uskovat pitävät Jumalan sanan, he eivät ole hengellisesti kuolleita, vaan eläviä uskossaan.

Joh. 8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa." RK

Aktiivisesti kirkossa käyvät ihmiset ovat hengellisesti kuolleita

Kylmä fakta, siksi on tärkeä ymmärtää.  Ne kristityt, jotka käyvät kirkossa aktiivisesti, eikä pidä Sanan, (=eivät viitsi lukea Raamattua,)  ovat hengellisesti kuolleita. Maailman jumala on sokaissut heidän mielensä, niin siksi he eivät näe evankeliumin valoa, joka tulee Sanasta. Peite on yhä heidän sydämen päällä ja he joutuvat kadotukseen, vaikka he ovat aktiivisesti kirkossa käyviä ihmisiä.

He puolustamalla vastasivat, että yksin ev.luterilaisuus riittää, eikä tartte lukea Raamattua. Kirkko vain riittää.   Mutta heiltä Jumalan aikaansaama usko puuttuu, eivätkä ymmärrä Sanan merkityksen, jonka kautta saa sisimpään Jumalan aikaansaaman uskonsa, että pelastuisivat.  He ovat hengellisesti sokaistuja mieleltään. Eli maailman jumala on heidän mielensä sokaissut.

2Kor. 4:3 Jos evankeliumimme on peitossa, peite on niissä, jotka joutuvat kadotukseen,
4 niissä epäuskoisissa, joiden mielet tämän maailman jumala on sokaissut, niin ettei heille loista se valo, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva. RK

Kirjain kuolettaa, liha ei hyödytä, mutta Henki tekee Sanat eläviksi

Jumalan Henki tekee Sanat eläviksi. Sana, joka tulee Isä Taivaallisen suusta, on elävä Jumalan Henki ja voima. Mitä Jeesus sanomalla kehoitti? Jeesus sanoi: 'On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.'"

Joh. 6:63 Henki tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen puhunut teille, ovat henki ja elämä. RK

2Kor. 3:6 Hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen vaan Hengen. Kirjain tuottaa kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi. RK

Matt. 4:4 Mutta Jeesus vastasi: "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta'" RK

Jumala tekee sinulle tiettäväksi

5Moos. 8:3 Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää. Hän antoi sinulle syötäväksi mannaa, jota et tuntenut eivätkä isäsikään tunteneet. Näin hän teki sinulle tiettäväksi, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan hän elää jokaisesta sanasta,  joka lähtee Herran suusta. RK

Paavali

Paavali löysi väärentämättömän Sanan sisäisen tuntemuksen, niin hän heikkouden vallassa, oli  itse peloissaan ja vapisi, niin julisti Jumalan Sanaa, joka ei ole inhimillisen ihmisviisauden suostuttelevia sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista, johon (voimaan) ihmisten usko perustuu. Mikäli tarkoittaa, että Henki tekee Sanat eläviksi. Paavali käytti Raamattua julistaakseen, että Sanan kautta ihminen saa Jumalalta aikaansaaman uskonsa sisimpään.

1Kor. 2:3 Olin luonanne heikkouden vallassa, hyvin pelokkaana ja vapisevana.
4 Puheeni ja julistukseni ei ollut inhimillisen viisauden suostuttelevia sanoja vaan Hengen ja voiman osoittamista,
5 jotta teidän uskonne ei perustuisi ihmisviisauteen vaan Jumalan voimaan. RK

Mikään muu ei voi synnyttää Jumalan aikaansaaman uskon ihmiseen kuin Sanan kautta

Sinun täytyy ymmärtää eräs juttu. Ei mikään muu voi synnyttää ihmiseen Jumalan aikaansaaman uskonsa, kuin vain Sanan kautta, jokos kuullessaan tai lukiessaan.  Ei muulla keinolla voi saada Jumalan aikaansaama usko sisimpään, kuin vain ainoastaan Jumalan Sanan kautta.  Koska Sana on Jumalan Henki ja voima.  Jumala synnyttää ihmiseen Jumalan aikaansaaman uskonsa Sanan kautta, niin tämä ihminen uudestisyntyy.

Room. 10:17 Usko tulee siis kuulemisesta mutta kuuleminen Kristuksen Sanan kautta. RK

Joh. 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. RK

Jumala avaa ymmärryksen vain nöyrille

Niin Jumala avaa ymmärryksen vain nöyrille. Sana avautuu vain nöyrille. Mikäli tarkoittaa, että Sanaa kohtaan tulee nöyrtyä terveellä tavalla ja niin saa ymmärryksen siihen, mitä Sanan opetus tarkoittaa. Raamatun mukaan Jumala antaa nöyrille armoa.

Jaak. 4:6 Mutta vielä suurempi on armo, jonka hän antaa. Siksi Raamattu sanoo: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon." RK

Miksi nöyrtyä? Miksi vain nöyrille?

Mitä tarkoittaa, että Jumala antaa armoa vain nöyrille? Koska armo on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi. Kun ensin nöyrtyy terveellä tavalla Sanaa kohtaan, niinkuin jäljelle jääneen Mooseksen kansan tavalla, joka nöyrtyi Sanaa kohtaan, niin selvisi kaikki vaikeat ajat läpi ja pääsi lopulta luvattuun maahan. Kun nöyrrytään Sanaa kohtaan niin Jumala antaa armoa nöyrille saadakseen kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi Sanan opetusta kohtaan. Tällä tavalla Jumala johdattaa vain nöyriä. Siksi Sanaa kohtaan tarvitaan tervettä nöyryyttä.

Ef. 1:8 Tätä armoa hän on antanut meille runsain määrin ja suonut meille kaikkea viisautta ja ymmärrystä. RK

2Kor. 1:12 Meidän kerskauksemme on tämä: omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan edessä pyhyydessä * ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa vaan Jumalan armossa. RK
Selitys: *  1:12. Tai: "yksinkertaisuudessa", "vilpittömyydessä".

Miksi Jumala on ylpeitä vastaan?

Emme voi vaeltaa lihallisessa eli inhimillisessä ihmisviisaudessa, vaan yksin Jumalan armossa, joka on kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi. Tuon Jaak. 4:6 kohdan mukaan Jumala on ylpeitä vastaan, se viittaa lihalliseen ja inhimilliseen ihmisviisauteen. Mitä Jumala tarkoittaa, että on ylpeitä vastaan? Koska ihmiset ylpistyvät toimiessaan ihmisviisauden varassa.

Jumala pelastaa vain ne, jotka uskovat Jumalan Sanaan. Ne, jotka ihmiset inhimillisen ihmisviisauden varassa vaeltavat, eivät voi oppia tuntemaan Jumalaa ihmisviisaudella, niin siksi Jumala etsii pelastaakseen ne, jotka uskovat Jumalaan.

1Kor. 1:21 Koska Jumalan viisaudesta maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat. RK

Meidän tulee pitäytyä Sanaan sellaisena, kuin se on meille ilmoitettu

Kun ymmärrät, että Jeesus Sanana on lihaksitullut, niin tulee pysyä Hänessä eli pysyä Sanassa. Muu mikä on maan päällä, katoaa, muu mikä on taivaassa, katoaa. Eli maa ja taivas katoaa, paitsi Jumalan Sana, joka ei koskaan katoa, nimittäin Raamattu.

Joh. 15:7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja se tapahtuu teille. RK

Matt. 24:35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa. RK

Hän avaa Sanansa meille ja antaa meille ymmärrystä kaikkeen, ennemmin tai myöhemmin, kun me luemme Raamattua rukoillen ja tutkien sekä pyydämme ylhäältä lisää ymmärrystä Sanaa kohtaan. Jumalalla on oma aikataulunsa, jonka mukaan Hän avaa Sanaansa meille, jokos enemmin tai myöhemmin, vaikka me olemme samalla viivalla. Joten nöyrtykäämme Raamatun lukemiseen, niin Jumala palkitsee meille kaikkinaisen viisauden ja ymmärryksen siitä armosta.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti